Masa Itu Emas~

Monday, August 1, 2011

....peristiwa bersejarah sepanjang bulan ramadhan....

 j0m!! curi masa sket kita tambah ilmu.... kat sini aku nak p0st sikit-sikit dulu tentang peristiwa yang jarang aku dengar dgn selalu kita dengar.... ayuh!! tg0k kat bawah ini :
  • 1 Ramadhan 587 H,  Penghancuran dan penguasaan kota ‘Asqolan yang merupakan pintu masuk menuju kota Al Quds. Penghancuran dan penguasaan kota ini dilakukan oleh Salahuddin Al Ayyubi sebagai strategi menahan laju kekuatan kaum salib (nasrani) yang akan merebut kota Quds. Pada hari penaklukannya Salahuddin Al Ayyubi berkata, “ Demi Allah sesungguhnya penghancuran benteng di ‘Asqolan lebih aku sukai walaupun aku harus kehilangan seluruh anakku, karena penguasaan ‘Asqolan adalah demi kemaslahatan Islam dan kaum Muslimin.” sekarang kota ‘Asqolan dikenal dengan nama kota Asduud di negara Palestina. 
  • Ramadhan 732 H, lahirnya seorang Ulama besar yaitu Abdul Rahman bin Muhammad bin Khaldun atau dikenal dengan nama Ibnu Khaldun. Beliau sangat tekun dan gigih mencari ilmu malah berwibawa serta seorang yang kreatif. Beliau mengarang kitab “Muqaddimah” yang lebih dikenal dengan “Muqaddimah Ibnu Khaldun” yang membahas tentang ilmu Sosial Kemasyarakatan, Ekonomi, Politik dan Sejarah Filsafat. Buku ini telah diterjemahkan kedalam beberapa bahasa Eropah dan beberapa bahasa lain. Para ilmuwan barat mengakui akan keunggulan karangan Ibnu Khaldun terbukti mereka masih mempelajari dan menjadikan sebagai buku induk dalam kajian Ilmu Kemasyarakatan. Ibnu Khaldun meninggal pada tahun 808 H di Mesir pada masa Sultan An Nasr Lidinillah.
  • Saidatina Fatimah Az-Zahra meninggal dunia pada malam selasa, tiga hari sebelum berakhirnya bulan Ramadhan pada tahun 11 Hijrah. Beliau merupakan puteri bongsu kesayangan Rasulullah SAW. Beliau merupakan wanita yang sabar dan bertaqwa.Pada tahun kedua selepas hijrah, Saidina Ali bin Abu Thalib menikahi Saidatina Fatimah dengan maharnya baju besi yang nilainya hanya empat dirham.Pernikahan penuh berkat itu terjadi setelah Perang Badar Al-Kubra. Dari pernikahan yang penuh berkah ini lahirlah Hasan dan Husain (pemuda ahli syurga), Zainab, Ummi Kultsum dan Muhsin yang meninggal saat kecil. 
  • Pada 21 H, 18 Ramadhan hari ini Khalid bin Walid RA salah seorang sahabat terkemuka yang terkenal dengan keberaniannya dan panglima perang dalam berbagai peperangan baik sebelum Islam atau sesudahnya meninggal dunia. Beliau masuk Islam setelah perjanjian Hudaibiyah pada tahun 7 H. Saidina Umar bin Khatab RA memimpin solat jenazah Beliau lalu dimakamkan di Hims dan ada pula yang mengatakan di Madinah. 
  • Pada 658 H, 26 Ramadhan Khalifah Bani Umayyah yang paling memiliki peranan penting dalam perjalanan sejarah Islam adalah Abdul Malik bin Marwan. Beliau dilantik menjadi Khalifah pada tanggal 26 Ramadhan 658 H. Beliau memperoleh pendidikan di Madinah Munawwaroh dengan melakukan talaqi ilmu-ilmu keislaman dengan Ulama Madinah pada masa itu sehingga menjadi salah seorang Fuqoha diantara empat Fuqona yang ternama. Dalam setiap permasalahan yang terjadi dalam kehidupan masyarakat disaat beliau memikul amanah kekhalifahan berhasil diselesaikan dengan gemilang. Ibnu Khaldun berkata, “ Abdul Malik bin Marwan termasuk Khalifah yang berjaya dalam sejarah Islam dan Arab kerana beliau mengikuti jejak Amirul Mukminin Umar bin Khattab RA dalam pengaturan negara.” Antara hasil kerja beliau adalah pembangunan Masjid Qubbatul Sokhro dengan kubah kuningnya yang terletak dikawasan Aqsa bersebelahan dengan masjid Al Aqsa.



1 comment: